ششم و متوسطه اول
|
||
آگاهی انسانی، آگاهی اجتماعی |
دو زاویه متمم یک دیگرند و یکی از دو برابر دیگری 15 درجه بیش تر
است. اختلاف این دو زاویه چند درجه است؟
25 40 65 90
کدام وسیله انرژی الکتریکی را به انرژی نورانی تبدیل می کند؟
فرستنده ی مخابراتی باتری خورشیدی
باتری خودرو دینام دوچرخه
معنی کدام واژه در برابر آن درست آمده است؟
زینهار : آگاه باش محنت : خوبی کردن
تسلّی : بزرگداشت گزاف : گران قیمت
عشق و علاقه و طلب یک چیز آن را در مرحله ی غایت و هدف انسان
قرار می دهد و در حقیقت آن چیز در مسیر «شدن» انسان واقع
می شود؛ آن غایت هر چند انحرافی باشد، سبب می گردد که روح و
واقعیت انسان مبدل به او بشود.
گر در طلب گـوهـر کــانی، کانــی
ور در پی جستجوی جانی، جانی
من فاش کنــم حقیقـت مطـلب را
هر چیز که در جستــن آنـی، آنـی
به همین خاطر است که میان خواستن خدا، حرکت به سوی خدا،
تعلق و وابستگی به او، عشق به او، بندگی او، تسلیم به او، با هر
خواستن دیگر، و حرکت دیگر، و وابستگی دیگر، و عشق و بندگی
دیگر، و تسلیم دیگر تفاوت از زمین تا آسمان است.
بندگی خدا، بندگی ای است که عین آزادی است، تنها وابستگی
و تعلقی است که توقف و انجماد و رکود نیست، تنها پرستشی است
که از خود بی خود شدن و با خود بیگانه شدن نیست. چرا؟ زیرا او
کمال هر موجود است، مقصد و مقصود فطری همه ی موجودات است.
«بندگی خدا» نه تنها مایه ی اسارت انسان نیست، بلکه فراموشی
خدا، سبب فراموشی خود است. باختن خدا، باختن همه چیز است.
بریدن از خدا، سقوط مطلق است. انسان، آنگاه خود را دارد و از دست
نداده که خدا را داشته باشد؛ آنگاه خود را به یاد دارد و فراموش نکرده
که از خدا غافل نباشد و خدا را فراموش نکند؛ خدا را فراموش کردن
ملازم است با خودفراموشی.
حضوری گر همی خواهی از او غایب مشو حافظ
مَتـی' مــا تَلـقَ مَن تَهــوی' دَعِ الدُّنیــا و اَهمِـلهــا
اگر جمعیت خاطر و فراغ دل می جویی، از یاد خدا غافل مباش. چون
کسی را که دوست می داری دیدار کنی، دنیا و اسباب آن را فروگذار و
رها کن.
می گویند برای داشتن رابطه ی منطقی با چین باید با اروپـا رابطه ی
متوازن داشته باشیم.
برای رابطه ی سالم با اروپا هم، همان طور که تاکنون سیاست جهان
امروز بر همه معلوم کرده، باید با آمریکا رابطه ای منطقی داشته باشیم.
اصلا" این ها را چرا به مردم می گویید؟! مگر مردم خود نمی دانند که
برای «بده بستان» باید با چنـدین فروشنـده، و چنـدین خریـدار سر و کار
داشت؛ تا بتوان متاع خود را به قیمت عادلانه خرید یا فروخت؛ بدون آنکه
دچار خسارت شویم و یا زیر بار زور برویم!
این شمایید که با کمال وقاحت و بی شرمی دیگران را به بی بصیرتی
و ترسو بودن و یا در صف دشمـن بودن متهـم می کنید ولی خود از درک
همین روال و واقعیت های سـاده عاجزید!
پس این حکمـت و عزت و مصلحتی که لافش را می زدید چه شد؛ به
درک رفت؟!
طول یک میز چوبی 96.4cm است. اگر جعبه ای به طول 33.2cm را
به صورت طولی روی این میز چوبـی بگذاریـم، طول درازتـرین جعبه ای
که به طور طولی می توانیم روی بقیه ی میز بگذاریم،چند سانتی متر
خواهد بود؟ (عرض جعبه ها با عرض میز برابر است؟)
36.2cm 56.3cm 63.2cm 65.3cm
آب و هوای اقیانوسی جزء کدام یک از مناطق آب و هوایی است؟
منطقه ی گرم منطقه ی سرد
منطقه ی معتدل هیچ کدام
کار انجام شده:
به نیرویی که بر جسم وارد می شود بستگی دارد.
به مسافتی که جابجا می شود بستگی دارد.
به نوع ماشینی که استفاده می شود بستگی دارد.
به نیروی وارد بر جسم و مسافتی که جابجا می شود بستگی دارد.
با توجه به معانی داده شده کدام لغت املای نادرست دارد؟
حوضه : ناحیه یوم : روز
ترغیب : تشویق اصحاب : یاران
قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایـران در قاره ی کهن را به کادر
فنی و سرمربی محترم این تیم «غلامرضا محمدی»، و به حسن
یزدانی،کامران قاسم پور،علی شعبانی،علیرضا سرلک،مصطفی
حسیـن خانـی، علی سوادکـوهی، امیـن طـاهری و بـه همـه ی
خوانندگان عزیز این صفحه شادباش می گویم!
کدام گزینه متفاوت است؟
خانه ی عمو ورزشکار جهانی
آسمان آبی رودخانه ی پر آب
یک ماده ی غذایی را با دمای 12 درجه داخل فریـزر می گذاریم. اگر
بخواهیم دمـای آن به 10 درجه زیر صفـر برسد، چنـد درجه بایـد سـرد
شود؟
حسن دو هکتار و محمود 5 هکتار زمین را برای کاشت پنبه، شخم
زدند. نسبت کار حسن به محمود مثل ... به ... است.
کدام یک با بقیه متفاوت است؟
حقیر دربان تعاون تحقیر
مساحت دایره ای به شعـاع 1.7 متر با تقـریب کم تر از 0.1 به روش
گرد کردن، چند مترمربع می شود؟
9.1 9.2 0.9 9.07
وقتی می گوییم «علی» حیاتی پس از مماتش آغاز کرد، یعنی تشیع،
مذهبی که به نام او در تاریخ اسلام نامیده شد، یعنی نهضتی،
شخصیت هایی، نبوغ هایی و دل هایی که برای علی و به نام علی و در
راه علی در تاریخ تجلی کردند، یعنی تاثیر شخصیت علی و راه علی و
اسلام علی در تاریخ اسلام و بخصوص در تاریخ ما ایرانی ها، همه حیاتی
بود که پس از مرگ علی آغاز شد. ما ایرانی ها در مسئله ی تشیع و
محبت علی دارای جایگاه و موقعیت خاصی هستیم. در این مسئله
بسیاری از حرف ها و نظریات متناقض زشت و زیبا چنان مخلوط و در هم
شده که شناختن و تشخیص خوب و بدش برای ما بسیار مشکل و البته
بسیار فوری و حیاتی و ضروری است.
یکی از اتهاماتی که برخی دانشمندان اروپایی و علمای اهل تسنن،
متفقا" به تشیع می زنند این است که می گویند: « تشیع عبارت است
از مذهبی که ایرانی ها به نام اسلام ساختند، تا در پوشش تشیع
بتوانند سنت های ملی و قومی خوذ را حفظ کنند و به نام تشیع،
اسلام را از بین ببرند». بنابراین به نظر آنها تشیع عبارت بود از پناهگاهی
که عنصر ملی و نژادی ایرانی ها در درون آن، خود را از هجوم دین اسلام
و حمله ی عرب مصون می داشتند و چنین نتیجه می گرفتند که خود به
خود تشیع ساخته ی تمایلات و مصالح و عقاید ایرانی در برابر اسلام و
در درون اسلام است.
این یک نظریه ی بسیار رایج است و متأسفانه کیفیت تلقی عوام ما
و کیفیت تجلی تشیع موجود در میان ما می تواند بهانه های فراوانی
به دست کسانی که چنین نظریه ای را علیه تشیع و علیه ما اختراع
کرده اند بدهد و مصداق های فراوان پیدا کند و بالنتیجه ثابت کنند که
تشیع چنان که آنها می بافند و اتهام می زنند، ساخته ی قوم ایرانی
است و با خصوصیات قومی و نژادی و تاریخی ایرانیان ساخته شده و
با اسلام هماهنگ و منطبق نیست. بنابراین امروز ما بیش از هر زمان
دیگری محتاج به شناختن علمی و دقیق تشیع حقیقی و بنیان گذار
آن، علی هستیم.
بزرگترین عاملی که ما را از دست یافتن به سرچشمه ی نخستین
حقیقت بازمی دارد، جنگ بی سرانجام میان دو گروه متقدمِ منجمدِ
کهنه پرستِ سنت گرا از یک طرف و نسل جوانِ روشنفکرِ تحصیل
کرده ی متفکر از طرف دیگر می باشد. متأسفانه این جنگ تمام
قشرهای این اجتماع یعنی همه ی طبقات فرهنگی و معنوی و مذهبی
ما را در همه ی سطوح فراگرفته است. گروه متقدم منجمد از بسیاری
از عقاید موروثی مخلوط با عناصر مذهبی مختلف و رنگارنگی که از
مذاهب اسراییلی و زرتشتی و فلسفه ی یونان و حتی خرافات بابلی
به هم مخلوط شده و در طول تاریخ، بافت منجمد و راکدی را به نام
یک فرقه ساخته، به نام «شیعه»، دفاع کرده و سخن می گویند و
می خواهند به نسلی که هرگز استعداد پذیرفتن چنین بافتِ منجمدِ
کهنه ای را ندارند، تحمیل کنند و چون زیر بار نمی رود، فریاد برمی آورند
که «این نسل از دین روی گردان است! این جوان ها فاسدند! و به
آهنگ دیگری می رقصند!» و نسبت به حقیقت و فضیلت گرایشی
ندارند!»
من به عنوان یک فرد که با این نسل تماس مستقیم و مداوم دارم
و داشته ام، احساس می کنم و اقرار می نمایم و هزاران دلیل و قرینه
دارم که شاید در هیچ زمانی نسل جوان متفکر ما برای دست یافتن به
آن حقیقت راستین و برای شناختن واقعیت مذهب خویش و آن حقیقت
پنهان شده در طول تاریخش، که «اسلام» است، به اندازه ی امروز
احساس تشنگی و ابراز نیاز نکرده و هیچ وقت این حلقوم ها این همه
تشنه ی آشامیدن آبی که از سرچشمه ی نخست حقیقت تشیع و
اسلام می جوشد، باز نبوده است. امروز یک کتاب خوب مذهبی که
حرف تازه ای در باره ی دین داشته باشد، بیش از هر کتاب دیگری مورد
استقبال نسل جوان قرار گرفته و خواننده دارد. پس فریاد «وااسلاما» از
این رو بلند است که نیاز این نسل و کیفیت تفکر و تلقی این نسل
شناخته شده نیست. نسلی که با مدرن ترین اندیشه های امروز، کم
و بیش آشناست و مکتب های فلسفی از هر طرف به مغزش هجوم
می آورد و در سطح امروز علم جهان قرار گرفته و نسلی است که در
رشته های گوناگون علمی و ادبی و فکری در سطح بالایی تحصیل
می کند؛ و نمی تواند در حد یک مذهب ارثی تقلیدی تعبدی راکد پایین
بیاید!
می خواهیم جعبه ای به ابعاد 40×40×60 سانتی متر را با مکعب هایی
توپر و هم اندازه پر کنیم. کم ترین تعداد مکعب های لازم را معلوم کنید.
96 48 16 12
![]() |