|
ششم و متوسطه اول
|
||
|
آگاهی انسانی، آگاهی اجتماعی |
سیما 5 عدد اول بزرگ تر از 1000 را در هم ضرب کرد. عدد حاصل
چند مقسومٌ علیه دارد؟
5 10 32 60

کشف کدام ذره ی بنیادی سبب شد تا دانشمندان تفاوت عنصرها
و اتم های مختلف را با هم توجیه کنند؟
الکترون پروتون نوترون هیچ کدام


عنوانی برای تابلوی بالا انتخاب کنید که دربردارنـده ی موضوع
آن باشد. سپس در چند جمله بگویید در بـاره ی آن موضـوع چه
چیزهایی تاکنون آموخته اید و تجربه کرده اید.
با ديدن بقايای تخت جمشيد و شوش اين حقيقت را آشكار می يابيم
كه فرهنگ ايران، در سه هزار سال پيش به اوج رسيده بود. اما هنر ايران
با آن كه در اصل تجملی و زينت ساز است، گرايش بسيار به مفيد و
كارآمد بودن در زندگی نیز دارد. از اصول ثابت آن زيبایی شناسی و
گرايش به توازن و تعادل است، كه اين جوهر طبيعی هنر ايران است.

برابر گفته ی كارشناسان، ديدگاهی كه ايران از آن به طبيعت می نگرد
پيكره سازانه و سه بعدی نيست. اين نگرش يكسره نقاش وار و در
سطح است. ايرانی نبوغی كم نظير در پرداختن نقش و نگار دارد. چنين
است كه در زمينه ی صنايع دستی اين نبوغ را در مواد و مصالح در
دسترس به كار گرفته، و با دلبستگی به نقش و حس دقيق
رنگ شناسی چيزهای سودمندی را كه مناسب زمانه و اقليم اوست
از كار درآورده و به كمال رسانده است.

در ايران امروز حتی خدمتکاران از زن و مرد حس و غريزه ی زيبایی
شناسی فراوان دارند، و در آراستن ميز و خط يادگاری نوشتن بر در و
ديوار و درخت و مانند آن، ناسازی و ناهماهنگی در كارشان نيست.

از روزگار باستان، از سه هزار سال پيش تا به امروز، ايرانی ملتی واحد
بوده، و كشوری كه صنايع و هنرهای دستی را تا به روزگار ما نگهداشته،
فقط ايران است. در حوزههای تمدنی مانند مصر يا آشور يا يونان، هيچ
جا هنر قومی و ملی تا امروز زنده و برجای نمانده است، در باره ی
فرهنگ مردم ساراسن هم حال چنين است. (بسياری از شرق پژوهان
و سفرنامه نويسان قديم، مثل پلانو كارپينی، روبروک Rubruk و
ماركوپولو، مسلمانان را به طور كلی (مردم) یا ساراسن (Saracens)
خواندهاند. در دايرة المعارف مصاحب هم می خوانيم كه اين نام را
يونانيان و روميان متأخر به مردم چادرنشين بيابان سوريه و عربستان،
كه مزاحم مرزهای امپراتوری روم در جانب سوريه بودند، اطلاق
می كردند؛ و سپس به همه ی عربها و در جنگهای صلیبی به همه ی
مسلمانان می گفتند.)

بندر لافت در جزیره ی قشم
هنر و صنايع دستی ايران امروز تنزل كرده، گرچه برابر نظريهای اين
هم يكی از دورههای انتقالی است كه در تاريخ بارها تجربه شده است.
اما اين ملت اينک به تلاشی دوباره برخاسته است تا گذشته ی پر
افتخار را زنده كند و تند به اعتلای پيشين برسد.

در امان ماندن از رطوبت در خانه های شمالی
مورخان هنـری، بيـزانس را خاستگـاه عمـده ی هنـر باختـرزميـن
شناختهاند، و نيز تأييد می كنند كه هنرهای زيبای اين خاستگاه از
راه روم شرقی با هنر ايران ساسانی پيوندهای نزديک داشته است.
بدين سان ساسانيان سهم درخشانی در رساندن ذوق و زيبایی
شناسی شرقی به مغربزمين و گرفتن مايههای هنر و ذوق باختری
و آميختن آن با مايه های خاوری داشته اند.

در بناهای ايرانی، از قديم، تا جای ممكن از مصالح نزديک و در
دسترس استفاده می شده است. امروزه هم در جنوب، برای خانه
سازی، سنگ مانند مرمر، به كار می برند، و در شمال ساختمان های
چوبی با بام سفالين زياد است. شيوه ی رنگ كردن ستونها، پيشانی
ديوار و زير بام و جاهای ديگر، گذاشتن بادگيرهای تهويه و خنك كننده
برای تابستان، و ديگر ويژگی های معماری هم چشمگير است. اسلوب
ساخت پنجره های سراها و بناها، كه مانند درهای كشویی كاغذپوش
ژاپنی از كف و سراسری باز می شود، و چنان تعبيه شده كه از ميان
اتاق و به راحتی از منظر حوض و باغچه و چشم انداز طبيعی بيرون لذت
ببريم، از ويژگی های معماری ايران است.

باغ فردوس تهران
حتی در خانه های روستایی هم پنجره های بزرگ امكان می دهد
كه منظره ی بيرون را برابر چشم داشته باشند. در تهران، پايتخت ايران،
هم چوب و هم سنگ برای ساختمان سازی كم است. پس از آجر، كه
خشت پخته است، و با كشيدن ديوارهای گلی به سبک قديم ژاپن كه
از آميخته گل و كاه (كاهگل) درست می شود، خانه می سازند. فقط
در ساختن خانه های اعيان و مكان های مهم آجر و انواع سنگ به كار
می برند. در همه حال، طرح و تركيب های تزئينی در بناها، آن را
شكوهمند جلوه می دهد. به خصوص تركيب گنبد و طاق های قوسی
زيباترين نما را می سازد. شيوه ی معماری اين طاق های قوسی و
اجزای ديگر بنا، ميراث بيش از سه هزار سال تاريخ هنر ساختمان است.
در جایی كه بام سنگين است، با ستونهای چوبی شمع می زنند تا از
فشار به پايه و ديوارها كاسته شود؛ اما اين تركيب به هيچ روی
ناهماهنگی ايجاد نمی كند.

در ييلاق شميران، نزديك تهران، خانه ی ييلاقی ميان دره و نزدیک
رودخانه زياد ساخته اند، و ما هر تابستان يكی از آنها را اجاره
می كرديم. اين خانهها خشت و گلی است؛ اما وقتی كه قالی در آن
می گسترديم و اثاثیه را می چيديم، خانه از هنگامی كه خالی بود
بسی زيباتر می نمود و تقريبا" نمی شد آن را از خانه ی خالی كه
ديده بوديم باز شناخت. سفيران خارجی و مردم توانگر و اعيان ايران
همگی فصل تابستان را در شميران می گذرانند. نزديک اقامتگاه
ييلاقی ام خانه ی مجلل باغ فردوس بود. اينجا خانه ی ييلاقی يكی
از ديوانسالاران قديم بود، اما او به گناهی گرفتار شد و دولت اين
خانه را مصادره كرد. باغ فردوس حالا به ويرانی افتاده، اما ساختمانی
از آن به سبک رنسانس نمونه ی اروپایی است به كيفيتی كه هيچ
ناسازی و ناهماهنگی در آن نمی بينيم، و به خصوص آرايش داخلی
و كاشيكاری ديوار و زيرطاقی ها و تركيب ايوان با بناهای اروپا و امريكا
همسری دارد. معمار ايرانی كه اين بنا را طرح افكند از معماری اروپا
الگو گرفته، اما طرح غربی هيچ او را مقيد نساخته و نقشه را چنان از
كار درآورده است كه اگر معماران ساختمان های دولتی امروزی ما اين
بنا را ببينند می خواهند از خجالت بميرند. اتصال ديوار به سقف با انحنا
و گرفتن زاويه با گچبری (به شيوه ی مقرنس كاری) انجام می شود
با خانه بندی موزون منظم مانند لانه ی زنبور عسل كه گاه با رنگ آميزی
و طلاكاری زينت می يابد.

مقرنس کاری
ناگفته پيداست كه در بناهای ساخته شده از آجر، طاق قوسی و
ستونک پاطاق بيشتر كاربرد دارد، و مسلم است كه ايران هم از
معماری سومريان و تمدن بين النهرين سهمی داشت. اما شگفتی
برانگيز است كه در اين مرحله از تاريخ معماری فن طاق قوسی و
آجربندی كردن از پايين و به سقف رساندن (شيوه ی طاق گنبدی) هنوز
شناخته نبود و اين تركيب پيچيده را بی داشتن وسايل دقيق طراحی و
اندازه گيری و فقط با اسباب و ابزاری كه تقريبا" به تراز و گونيا محدود
بود از كار درآوردند. معماران ايرانی علم هنر ساختمان را نخوانده بودند،
اما باز معمار ژاپنی به پايه ی آنها نمی رسد.

مسجد نصیرالملک شیراز
در كاخ كنونی گلستان سقف و ديوار با قطعه های كوچک آيينه تزئين
شده است، به شيوه ای كه آن را آيينه كاری می خوانند و در واقع
خاتم كاری با آيينه است. اينجا را تالار برليان نام دادهاند، زيرا كه آيينه
كاری ديوار، آن چنان است كه ميليونها قطعه ی الماس تراش داده
پرتلاءلو بر ديوارها نشانده باشند. خانه های اشراف و اعيان ايران هم
چنين طرح و تزئينی دارد. چيزی كه در كاخ گلستان برايم چشمگير
نمود كاشی های كارشده بر پيشانی ديوارها است. از اين كاشی های
زيبا و درخشان هم چنان كه سفالينه های لعابدار قديم از ويژگی های
روبنای ساختمان ها در ايران بود، در حمام ساختمان سفارت و اقامتگاه
نيز كار شده است. یک تكه از اين سفالينه های لعابدار قديم چندين
هزار تومان ارزش دارد. اما تازه ساخته ی آن چندان قيمتی نيست زيرا
كه فن ساخت آن امروزه بسيار تنزل كرده است. سر در كاخ و زير طاقها
و دروازهها را همه از اين كاشی های زيبا كار می كنند. می گويند كه
فن و هنر كاشی سازی را در روزگار قديم، مانی از چين آورد. در تاريخ
جديد، شاه عباس اول، هنرمندان چينی را به اصفهان و كاشان دعوت
كرد. پيش از آن در ميانه ی سده ی سيزده ميلادی (هفتم خورشیدی)،
هولاگو خان برادر قوبيلای قاآن و سرسلسله ی ايلخانان ايران، صنعتگران
چينی را به اين سرزمين آورد. (مونگكه قاآن، قوبيلای قاآن و هولاگو خان
به ترتيب پسران اول، دوم، و چهارم تولوی خان، پسر چنگيز خان بودند.)

اين سفال لعابدار كه از تركيب هنر محلی با فن و صنعت چين پديد
آمده است امروزه هم «كاشی» يعنی ساخته ی كاشان خوانده
می شود.

برای به دست آوردن مساحت قسمت رنگی به چه اطلاع یا
اطلاعـاتـی نیـاز داریـد. با پیشنهـاد یک یا چنـد عـددی که لازم
می دانید، مسئله را حل کنید.

پسـران و دختـران عزیـزم برای کمک به کادر بهداشت و
درمان، تا جایی که مقدور است از خانه خارج نشوید!

چند درصد شکل داده شده، رنگی است؟
چند درصد شکل، سفید است؟
(مربع ها مساوی هستند.)
نسبت پول الیزابت به مونا مثل 0.6 به 2/3 است. اگر مجمـوع پول
آن ها بـرابـر 3800 تومـان باشد، مـونـا چند تومان به الیزابت بدهد تا
پولشان مساوی شود؟
100 200 50 150

چند عدد طبیعی وجود دارد که گرده شده ی آن ها با تقریب کم تر
از 100 مساوی 300 باشد؟
98 99 100 101

اگر از نظر نظامی به روابط خارجی بينديشيم، ميان كشورهای نزديك
و پيرامون ايران اتحاد شوروی مهمترين آنهاست. اما از ديد همه سويه
كه بنگريم و بسنجيم قوه ی نظامی ايران به هيچ روی قابل مقايسه با
همسايگان قوی آن نيست.

سران سياسی و نظامی ايران تقريبا" همه شان در روسيه تحصيل
كردهاند، و با اين كه از حكومت شوروی دلخوش نيستند از آن ملاحظه
دارند. البته در سراسر ايران، و به خصوص در پايتخت، نفوذ روسيه به
طور محسوس قوی است. گاهی از مرز قفقاز خبر می رسد كه سربازان
شوروی از مرز تجاوز كردهاند.

در ماه آوريل 1929 میلادی (بهار 1308 خورشیدی) به هنگام انقلاب
افغانستان هم روزنامه های شوروی جنجال به راه انداختند كه قوای
ايران به مرز افغانستان تعدی كرده و غرب اين سرزمين را اشغال كرده
است. وقتی هم كه ايران درگير قيام عشاير فارس بود، تفسيرهای
غيردوستانه از سوی مسكو منتشر شد. از نظرگاه نظامی، ميانه ی
دو كشور به هيچ روی آرام نيست.

اين واقعيت كه انگليس در جنوب ايران منافع عمده دارد چشمگير
است، و به خصوص چون عراق و هند با ايران همسايه اند بريتانيا به
وضع نظامی ايران بسيار حساس است. اين شايعه كه آشوب و
شورشها در ايالت فارس و جاهای ديگر به تحريك انگليسی ها است
هميشه هست، و بی پايه و مايه هم نيست. به ملاحظه و مصلحت
نظامی، ايران اكنون تمايل دارد كه نفوذ انگليس را ريشه كن كند؛ و با
اين كه از هر كشور خارجی، اهل فن استخدام می كند، كارشناس
انگليسی (در برنامه های عمرانی) هيچ ندارد. به تازگی برابر موافقنامه
انگليس و عراق قرار شده است كه بريتانيا پايگاه هوایی خود را در خاك
عراق نگهدارد. ايران اين قرار و مدار را با سردی و ناخشنودی می نگرد.
نيز ايرانيان لزوما" با جنبش استقلال طلبی هند همدردی دارند.

در ماه ژوئن 1931 میلادی (تابستان 1310 خورشیدی) كه مسئله ی
مرزی ميان ايران و تركيه - كه كشدار شده بود - سرانجام داشت به
توافق می انجاميد، به ناگاه قيام كردهای تركيه پيش آمد. چون خط
مرزی اين دو كشور از ميان كوه آرارات می گذرد، برای دنبال و سركوب
كردن كردهای شورشی لازم آمد كه قوای تركيه وارد خاك ايران بشوند.
تركيه با توجه به نارسایی قوه ی نظامی ايران، پيشنهاد كرد كه در
اين كار به اتفاق وارد عمل بشوند، و چون ايران با اين خواست مخالفت
نشان داد به يكباره مناسبات دو كشور بسيار متشنج شد. دو دولت
هيأت هایی برای مذاكره تشكيل دادند تا موضوع را بررسی و مسئله را
حل بكنند. به هر روی، ايران در روابط مرزی با تركيه و شوروی از نظر
نظامی وضع دشواری دارد، و درگير مسائلی است كه برآمدن با آن تدبير
و تلاش فراوان می خواهد.

روابط ايران با افغانها، با اين كه اين دو ملت تقريبا" از يك نژادند،
خوب نيست و ايران احساس خوشايند نسبت به افغان ندارد. ايران
با نهضت تجددگرایی افغانستان به ابتكار امان اله خان، جانبداری
نشان داد؛ اما با پيشامد انقلاب در افغانستان و قيام و شورش
عشاير در ايران، با مرزهایی كه بوميان آسان می توانند از آن آمد و
شد كنند، ميان دو كشور تيرگی افتاد.

در جريان آشوب در افغانستان یکباره شايع شد كه سربازان ايرانی از
مرز گذشته و هرات را گرفته اند، و بيم درگيری نظامی می رفت. اما با
آرام شدن اوضاع در افغانستان، روابط دو كشور به حال عادی برگشت.
در اصل، افغانستان از نظر نظامی از ايران ملاحظه دارد و با اين مملكت
همسايه كه هم قوه و هماوردش نيست مسئله و معما زياد دارد، و با
بيم و احتياط به او می نگرد.
1ـ با 51 میلیون جمعیت، اقتصاد دوازدهم جهان و 1.1 تریلیون
دلار تولید ناخالص داخلی؛
2ـ شهروندان کره ای 2200 ساعت در سال کار میکنند؛
3ـ بالای 30,000 دلار درآمد سرانه (60 دلار در سال 1960)؛

4ـ حمایت پایدار و همه جانبه ی هیئت حاکمه از تولیدکنندگان
و شرکتهای خصوصی؛
5ـ بیکاری 3.2 درصد و تورم 1.3 درصد؛
6ـ در هزینه کردن برای تحقیق و توسعه (R&D) از آمریکای
شمالی و اروپای غربی بالاتر؛
7ـ حداقل 5 درصد رشد اقتصادی در 45 سال گذشته؛
8ـ شروع یک فعالیت اقتصادی: در سه مرحله و 4 روز طول
میکشد؛
9ـ مبارزه با فقر و تحقیر تاریخی از طریق تولید ثروت؛
10ـ پسانـداز بالا و مصـرف کم به عنـوان فرهنـگ فـردی و
سازمانی؛
11ـ اول در جهان در دولت الکترونیک؛
12ـ هشتم در جهان در استانداردهای بهداشت؛
13ـ کره جنوبی یک کشور توسعه یافته محسوب میشود؛
14ـ نیروی کار بسیار با انگیزه، پرکار و با انضباط؛
15ـ در صدر تولیدکنندگان: کشتی قارهپیما، موبایل، صفحه ی
LCD و تراشه ی حافظه؛
16ـ اجماع فکـری و استراتـژی مشتـرک همـه ی جریـانهـای
سیاسی و امنیتی درون حاکمیت نسبت به کره و آینده ی آن؛

مقایسه ی شب کره جنوبی و کره شمالی
17ـ رقیب «سیلیکان ولی» در نوآوری و فنآوری؛
18ـ رقابت جدی با محصولات ژاپنی و چینی؛
19ـ فرهنگ عمومی: اعتماد، راستگویی، تحمل بالا، تعامل،
یادگیری و پرهیز از بدگویی؛
20ـ نظام آموزشی فوقالعاده کارآمد، حرفهای و رقابتی؛
21ـ نـوآوری در فنآوری: مهـمترین بنیـان رشد و توسعـه ی
اقتصادی؛
22ـ شایسته سالاری نهادینه شده در بنگاهها و دولت؛
23ـ ده شرکت بزرگ خصوصی، 1/4 نیروی کار را استخدام
کردهاند؛
24ـ هیئت حاکمه به ندرت در رسانهها حاضر میشود؛
25ـ شصت و دو درصد از زنان، شاغل هستند؛
26ـ ارتباطات گسترده ی بینالمللی و به ویژه آسیایی؛

27ـ یادگیـری، بهتـر شدن و تغییـر: کانـون فـرهنگ فـردی و
اجتماعی؛
28ـ حداقل دخالت دولت در فعالیتهای بخش خصوصی؛
29ـ تشکلهای مؤثر بخش خصوصی، کارگران و نویسندگان
برای اثرگذاری بر سیاستهای دولت؛
30ـ اولویت جایگاه و آینده ی کره جنوبی بر هر موضوع دیگری
چه در حاکمیت، چه در میان بنگاهها و چه در میان شهروندان.

با توجه به تابلوی بالا و تمرینات قبلی خود در چند جمله تفاوت
تقارن محوری و مرکزی را توضیح دهید و معلـوم کنید در کدام یک
از این دو حالت، شکل از صفحه خارج می شود.
|
|