|
ششم و متوسطه اول
|
||
|
آگاهی انسانی، آگاهی اجتماعی |
تیپ های شخصیتی ششگانه ی هالند
تیپ شخصیتی واقع بین
از خصوصیات افرادی که در این طبقه قرار میگیرند میتوان جدیت در کار،
واقع بینی در امور، مهارت مکانیکی، تفکر علمی، قدرت جسمانی، علاقه و
هماهنگی در کارها را نام برد. فرد واقع بین چنانچه با مشکلی مواجه شود،
راه حل های عملی برای مشکلات جستجو میکند. افراد واقع بین بیشتر به
مشاغلی که به مهارتهای فنی نیازمند است تمایل دارند.
تیپ شخصیتی معنوی یا جست و جوگر
از خصوصیات افرادی که در این طبقه قرار میگیرند میتوان قدرت استدلال،
تفکر و سازماندهی را نام برد. این طبقه از افراد روابط اجتماعی را زیاد دوست
ندارند، گاه به رویاپردازی در مورد پیشرفتهای آینده خود مبادرت میورزند و از
انجام مشاغل پیچیده که نیاز به تفکر دارد لذت میبرند. خلاقیت، استقلال،
کمرویی و محتاط بودن از دیگر ویژگی های اصلی آنها است.
تیپ شخصیتی اجتماعی
افراد این طبقه دارای رغبتهای اجتماعی و مردمگرایی هستند و نقش
معلمی یا روان درمانگری را ترجیح میدهند. آنان انسآنهایی مسئول و
بشردوست هستند و قراردادهای اجتماعی را میپذیرند. در ایجاد روابط
انسانی مهارت دارند. در عین حال زیاد فکور و نکته سنج نیستند و به حل
عقلانی مسائل نمی پردازند. همچنین از کارهای عملی و فعالیتهای
سازمان یافته خوششان نمیآید.
تیپ شخصیتی قراردادی یا سنّتی
این عده احترام خاص برای حفظ قوانین و مقررات قائلند و به خوبی خود
را کنترل می کنند. دوستدار نظم و ترتیب هستند و از موقعیتهای پیچیده
گریزانند و از فعالیتهای جسمانی و اجتماعی تا جایی که ممکن باشد
می پرهیزند.
تیپ شخصیتی متهوّر یا جسور
افراد نوع جسور در گویایی بسیار مهارت دارند، ماجراجو هستند، اجتماعی
میباشند و در فعالیت هایشان نقش غالب و مسلط را بر عهده میگیرند و
در جستجوی قدرت و موقعیت هستند و میکوشند تا رهبری گروه ها را به
دست گیرند. و به مشاغلی روی می آورند که تصمیم گیرنده و اداره کننده،
خودشان باشند؛ مثل مغازه داری، بازاریابی و فروشندگی.
تیپ شخصیتی هنرمند
افراد این طبقه در شناسایی و بیان خصوصیات خود مهارت دارند. روابط
آنها با دیگران، حسنه و عمیق است. از نظم و ترتیب به دورند. به سادگی
در مورد عواطف و احساسات خود صحبت و گفتگو مینمایند. در این تیپ
صفات زنانه بیش از صفات مردانه نمود دارد. آنان برای مبارزه با مشکلات از
طریق ارائه ی آثار هنری اقدام مینمایند.
|
|