ششم و متوسطه اول
|
||
آگاهی انسانی، آگاهی اجتماعی |
شرکت های کشتی سازی بزرگ جهان امروز به سه کشور ژاپـن، کره
جنوبـی و چین تعلـق دارد. همـان طـور که در جدول دیـده می شــود کره
جنوبـی رتبـه ی اول را در صنایع کشتی سازی در اختیار دارد.
ایـران نیز دارای صنایع کشتی سـازی است و از نظر تاریخی تقریبا" در
یک زمان با کره جنوبی پا به عرصه ی ایـن صنـعـت گذاشتـه اسـت ولـی
به دلیـل تـصـمـیـمـات نـادرسـت و زد و بـنـدهای سیـاسـی و اقـتـصـادی
حاکمـان، این صـنـعـت چنـان که بایـد در ایـران رشـد نکـرده است؛ مثـلا"
بـا وجودی که قادریـم کشتی هـای نفتـکـش و اقیانـوس پیمـا بسـازیم،
سازمانها و شرکت های دولتی مثـل کشتیـرانـی و نفـت، به کارخانجات
کـره ای مثـل هیـوندایـی سفـارش سـاخت کشتـی می دهنـد و صنعت
کشتی سازی داخلی را از سرمـایـه لازم برای تحقیـق و توسعـه و جذب
نیروی کار محروم می کنند!
شرکتهای عمده در صنعت کشتی سازی امروز جهان
شرکت | ملیت | درآمد سالانه (میلیارد دلار) | تأسیس | تعداد کارکنان |
صنایع سنگین میتسوبیشی
| ژاپن | 42 | 1934 | 63 هزار نفر |
صنایع سنگین هیوندایی
| کره | 20 | 1972 | 26 هزار نفر |
اس تی ایکس
| کره | 13 | 1962 | |
صنایع کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو
| کره | 11 | 1978 | 25 هزار نفر |
شرکت صنایع کشتی سازی چین
| چین | 10 | 1999 | |
صنایع سنگین سامسونگ
| کره | 8 | 1974 | 12 هزار نفر |
صنایع سنگین سومیتومو
| ژاپن | 4 | 1888 | |
شرکت کشتی سازی دولتی چین
| چین | 1999 | ||
صنایع سنگین هانجین
| کره | 1937 | ||
صنایع سنگین هیوندایی سامهو
| کره | 1998 |
|
![]() |