ششم و متوسطه اول
 
 
آگاهی انسانی، آگاهی اجتماعی  
 
 

    سال چهارصد و نوزده قمری که طُغرل بیک سلجوقی 

بر نیشابور حکم می راند،قـاضی صـاعـد نیشابـوری بـه

دیدن وی آمد. طغـرل از او که مـرد بـا کیـاست و سرد و

گرم چشیـده ای بـود خواست او را نـصــایـحی بـازگویـد

تـا در کار مُـلک داری به کار بندد.

   قـاضی گفت:«ای طغرل! ثُبـاتِ دولت و قَوام ممـلکت

بـه دو چیز وابسته است:یکی اشاعه ی عدل و دیگری

رفع ظلم.و ظلم عبارت است از قرار دادن هرچیز در غیر

محل خود!»

 


برچسب‌ها: ملک داری, ثبات دولت, قوام مملکت, اشاعه ی عدل
 |+| نوشته شده در  چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت 0:0  توسط بهمن طالبی  | 
  بالا